Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
![]() |
Dr. Gőbel Orsolya, pedagógiai szakpszichológus, SZPT terápia létrehozója, Varázsjáték foglalkozásaink vezetője Nézze vagy ne nézze? - A televíziózásról |
Mit csináljak vele otthon?… Mit csináljak vele, hogy nyugodtan végezhessem a dolgomat?… Hogyan bírjam rá, hogy egy kicsit csendben legyen? …hogy ne rohangásszon ki percenként, hogy ő most unatkozik?” „Kapcsold be a TV-t!…Mit szeretnél nézni, válassz ki egy DVD-t!…Nézd meg újra azt a filmet!”
Elcsendesedik minden, a háttérből, meszsziről szól a film.
A gyerekek végre a TV előtt ülnek.
Szemük előtt felfoghatatlan gyorsasággal elkezdenek peregni a képek, változnak a helyszínek, váltják egymást a szereplők. Képzeletüket, érzéseiket, önindította örömteli mozgásaikat, gondolataikat rabul ejti, betölti, aztán „szinte észrevétlenül” kisajátítja, ellehetetleníti, kifosztja, átírja, én-idegenné teszi a képhalmaz.
Ha valaki megszólal a nézőközönségből, netán kér valamit, vagy mozog, a többiek azonnal leintik, mert zavaró.
Senki senkire nem néz, nem is látják egymást, megszűnnek az érintések, az odafordulás, a beszélgetés, a kérdezés. Minden gyorsan történik, nem lehet lemaradni…
Közben pedig
fárad a szem, „kisül” az idegrendszer, kiszikkad a lélek.
Hogy
mi a jó benne?
Mozog, beszél, színes, fülbemászó a zenéje, olykor aranyos.
De a történet a maga teljességében meg sem jelenik.
Van
néhány mozzanat, amit a gyerekek felfognak, megértenek, aztán a
gyorsaság okán megint „lemaradnak”, majd újra elkapnak egy pillanatot,
amit képesek megfogni, feldolgozni, de a történet első látásra nem áll
össze.
A filmekből hiányzik az idő: a látásra, a meghallásra, felfogásra és megértésre.
A képek nem kialakulnak, hanem fényképekké válnak, mozdulatlanná merevednek, ami feldolgozási idő, hely és energia hiányában így is marad.
Az emlékezetbe való visszakerüléskor, felidézéskor vagy akár „véletlenszerű helyzetekben” villannak be ezek a rigid, merev képek, lefagyasztják az adott mozgást, ellehetetlenítik a velük való munkát, felesleges és idegen ballasztanyagot képeznek a személyiségben.
Végső soron elnyomják azt a hihetetlen gazdag belső, csodálatos világot, amivel minden gyermek rendelkezik.
A
gyerekek az óvodáskorban képekben gondolkoznak, képeikhez az „anyagot”
azokból a mesékben is használatos ősi képekből merítik, amellyel minden
gyermek rendelkezik, intellektuális kapacitástól, egyéb nehézségektől
függetlenül.
A gyerekek szeretik megmozgatni saját belső képeiket, azokat lassan, lépésről- lépésre felépíteni, gazdagítani, színesíteni, lendületbe hozni.
A képekhez és a mozgáshoz emlékek, érzések társulnak, „hőmérsékletük lesz”, emberivé válnak, és azt az élményt adják a gyerekeknek, hogy belső világukat széppé tudják varázsolni, képekkel, érzésekkel feltölteni, és az mind az övék.
Nem szorulnak rá külső képekre oly mértékben, amennyire ezt egy film elárasztó képi világa teszi.
A túl sok „előre gyártott” kép, (akár mozgókép, akár mesekönyv- kép vagy előrenyomtatott séma-rajz) megbénítja a kreativitást, a gyermeki kifejezésmód szabadságát, és állandó elvárásokat támaszt felnőttes tökéletességével a gyermek bontakozó grafikus kifejezésmódjával szemben.
A kész képek láttán minden gyerek nagyon jól tudja, ő OLYAT! nem tud rajzolni,
ezért sokszor meg sem próbálja, vagy örökké elégedetlen saját rajzával,
és inkább a felnőtteket kéri meg, hogy rajzoljanak neki. Nehezen
fogadják el, hogy az a rajz, amit ők rajzolnak, az a maga nemében
tökéletes, a sajátjuk, semmilyen más rajzzal össze nem téveszthető.
A túl sok előre gyártott képpel, színezőkkel, sémákkal teli, „rajzolni tanító” foglalkoztató füzetekkel, könyvekkel egysíkúvá, színtelenné és unalmassá válik a rajzolás, a belső élmények megoszthatósága minimálisra csökken.
Reményeink szerint minden édesanya és óvónéni
tudja, hogy a szárnyaló fantázia csak a sémarajzok és színezők nélküli
világban mozdul meg.
A belső képkidolgozás lehetősége adja alapját a helyzetek megértésének, a „képben levésnek”, a kreatív megjelenítési módnak, a gondolkodás rugalmasságának, az összefüggések felismerésének.
Mindez tökéletes előkészítője a majdani iskolai
helyzetek átlátásának, a szisztematikus szó -, és mondatépítkezésnek, a
történetmesélésnek és fogalmazásnak, a matematikai és logikai képességek
elsajátításának.
A TV helyzet „szociális analfabétává” teszi a gyermekeket,
végső soron magányosságra ítéli őket azzal, hogy kiemel a családi
történésekből, megfoszt a szeretet megnyilvánulás ezernyi apró jelétől,
aminek következtében lassan kihűlnek.
A szeretetteljes megnyilvánulások megtapasztalásának hiányában nincs minta a gyengéd kapcsolatkezdeményezésre, a viselkedésben megjelenik a szögletesség, a darabosság és a durvaság.
Ha kilépnek ebből a magára hagyatott világból,
nehezen találnak utat a társakhoz, testvérekhez, erőszakosan, vagy
bohóckodva keresik a figyelmet, ami miatt az óvodában, iskolában hamar
megkaphatják a beilleszkedési nehézséggel küszködő gyerek „priuszát”.
Higgyünk
és bízzunk abban, hogy minden gyermek örömmel ajándékozza oda belső
kincseit, ha a felnőtt szeretettel fordul felé, ha elfogadja a maga
egyediségében. Minden belső kép kincs, és a gyerekeknek mindenre van
saját képük!
Ezek a képek a maguk gyermeki természete szerint nincsenek teljes fedésben a külső realitással, de tökéletes megegyezést mutatnak a gyermek belső realitásával. Gondoljunk a felnőtt számára elképzelhetetlen színű, formájú dolgokra, vagy akár az össze nem illő dolgok gyermeki összefüggésbe hozására, mint pl. a sárgatörzsű pillangófára, amit az írás illusztrációjának is választottam.
Varázslatos
világ bontakozik ki a szemünk előtt, ha elfogadjuk ezt a gyermeki
ajándékot minden realitáshoz közelítő - kényszerítő próbálkozás nélkül,
minden javító szándékú megjegyzés, bírálat nélkül. A mi ajándékunk pedig
az a felnőtt öröm, amit a gyermekek bizalmában megélünk.
lurkovilag.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Szorongó gyermek, szorongató nagyvilág
Türelem - A fejlődés szeretetteljes átölelése
Délutáni pihenő - óvodáskorban
Ünnep - az ajándékba kapott idő