Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
![]() |
Dr. Gőbel Orsolya, pedagógiai szakpszichológus, SZPT terápia létrehozója, Varázsjáték foglalkozásaink vezetője Délutáni pihenő - óvodáskorban |
Ha aludni talán nem is szeret mindenki felnőtt korára, de abban biztosak lehetünk, hogy alvásra mindenkinek szüksége van. Minél fiatalabbak vagy idősebbek vagyunk, annál inkább. Egy kisgyermek élményekkel teli délelőttje, és az ebéd „fáradalmai” után a testnek jól esik a csend és a pihenés (minden belső folyamat ezt kívánja).
Eltérően a felnőttek éber-elemző állapotú élmény-megmunkálásától, a kisgyermekek élményfeldolgozásának nagy része alvás alatt történik.
Az
alvás pihentető szakaszaiban jelennek meg a feldolgozó periódusok (az
un. REM fázisok), melyek során az agy mintegy szortírozza, továbbítja,
mélyíti, „helyére rakja” a velünk történt események élménytartalmait.
Ezáltal az agy felfrissül, újra kipihentté, befogadóvá válik. Pihennek az agyi „élménybeszállítók” is, mint a szem, a fül… A csend éltető erő az agynak, ugyanúgy, mint a friss levegő.
Számos óvodában nem „sikk” délután aludni.
Van
olyan koncepció, miszerint a nagycsoportosok már ne is aludjnak, s ez a
(téves) gondolat részét képezi az iskolára való „felkészítésnek”. „Had’
edződjenek a gyerekek, az iskolában már úgysem alhatnak!” - halljuk nem
is olyan ritkán.
Ugye egyikünk sem gondolja komolyan, hogy az
óvodáskorban szükséges alvást nem az óvodáskorban kellene „lealudnia” a
gyermekünknek? Hogy az alvásmegvonás bármiben segítheti őket?
Az
előbb említett edzés legfőképpen azt jelentené, hogy hagyjuk, hogy
kialudják magukat akkor és ott, ahol erre szükségük van - az óvodában
éppúgy, mint otthon. Vannak gyermekek, akik úgy érkeznek a kiscsoportba,
hogy otthon nem alszanak délután/ebéd után. Olykor mi szülők bíztatjuk
az óvónőket: „A lányom/a fiam sose alszik délután, nincs szüksége rá! Ne
is tessék altatni-hallani a szülőtársaktól -, mert akkor nagyon nehezen
alszik el otthon nekem, olykor csak este 10-kor!” , vagy „Ha délután
alszik, nem tudom este elaltatni...”. Egy
kisgyermek, aki nem alszik délután, annak oka van, hiszen minden
egészségesen nevelkedő kisgyermek szeret aludni, és igényli az alvást.
Ha
otthon nincs idő aludni (majd a babakocsiban a bevásárláskor), ha
állandó zaj van, ha a szülőnek nem fontos, hogy a gyermekük aludjon, ha
nincs rendszeres napirend, amiben fontos a napközbeni alvás, ha a
„kocsiban majd alszik” felkiáltással elmarad a csend, a nyugodt
környezetben való pihentető álom, akkor a gyermekek igyekeznek
megfelelni ezeknek az elvárásoknak, és nem alszanak, vagy „lopva” alszanak.
Ne higgyenek annak a látszatnak, hogy nem szeretne aludni egy gyermek! Higgyenek abban, hogy a gyermeküknek szüksége van pihenésre,
alvásra, a dinamikus napszakok után a csendre, a nyugodt
élményfeldolgozásra, ami nagyban elősegíti a tanulást, az információk
elraktározását, elmélyítését, egymással való összekötését, végső soron
az „okosodást”. A túlterhelt agy nehezen fogad be újat, nehezen tanul,
gyakrabban keveri az információkat, „tév-útra tereli” a kiadott
parancsokat, aminek következtében azt vesszük észre, hogy gyermekünk
„össze-vissza beszél”, már maga sem tudja mit is mond, nem tudja
koordinálni a mozdulatait, túlságosan felgyorsul vagy lelassul.
Felborul
a természetes szabályozás az aktivitás és pihenés periódusai között, az
aktivitás egyre nagyobb időintervallumot kap, nincs idő a
feldolgozásra. Mindez oka lehet a figyelem zavarának, az önszabályozás elégtelen voltának.
A gyermek azt éli meg, hogy egyre kevésbé ura önmagának, kicsúszik a
kontroll a kezéből (így aztán elkezd kapkodni), vagy kicsúszik a lába
alól a talaj, és a szó szoros értelmében elkezd bukdácsolni,
összeakadnak a lábai, és egyszer csak azt vesszük észre, hogy hirtelen
belealszik egy mozdulatba.
Sokat segíthetünk a gyermekeinknek, ha támogatjuk őket az aktív és nyugalmi periódusok idegrendszeri mintájának kialakításában,
ami egy életre alap lehet arra, hogy érezze, tudja, mikor van szüksége
aktivitásra, mikor pihenésre, hol kell megállnia, hogyan tudja „kézben
tartani” önmagát. Ha az idegrendszer már gyermekkorban rendszertelen
mintázatot alakít ki, idősebb korban hamarabb jutunk el a
kontrollálhatatlanság érzéséig, hamarabb esünk pánikba, vagy szélsőséges
érzelmi állapotba. Nem állítom, hogy mindez teljes mértékben az alváson
múlik, de azt igen, hogy nagyon sok múlik a pihentető alváson.
Remélem,
ma már egyetlen óvónéni sincs, aki úgy látja, és úgy hiszi, a
gyerekeknek nincs szükségük délutáni alvásra, és egyre inkább ellent
tudnak állni a felülről jövő adminisztratív nyomásnak. Gyengéd,
megengedő hangjuk, a gyengéd simogatás, a teljes alvásidő alatti
odafigyelés biztonsága mindenkit álomba ringat.
Minden vezető -, és
csoportos óvónéni tudja, hogy az alvásidő nem a sürgető adminisztráció
elvégzésére, nem az „ollócsattogtatós” aktuális dekoráció elkészítésére,
és nem az óvónői megbeszélésekre való. A teljes odafigyelésben minden
gyermekhez meg lehet találni az „álomutat”, amin megérkezhetnek az álomtündérek, akik segítséget nyújthatnak az álombirodalomba való eljutáshoz.
Az
álmok új perspektívát adnak, új távlatokat, reményt, talán célokat a
mindennapjainkhoz. Erőt, képet a megvalósításukhoz. Az álmok
kreatívabbá, ötletesebbé, egyben toleránsabbá is tesznek, feloldhatják
az elakadásokat. Az álom hídján juthatunk el legkönnyebben saját
tudattalanunkhoz, „nagy szövetségesünkhöz” az összerendeződés
folyamatában. Az álmok megérkezését segítik
a meleg, puha, otthon illatú tárgyak, akár cumi is sokáig! Segítheti a
felnőtt időt nem sajnáló, „ráérős”, megnyugtató jelenléte.
A
gyerekek akkor szeretnek aludni, ha értik őket, hogyan is szeretnének
elaludni, ha szeretettel vigyáznak rájuk, ha biztonságban érzik magukat,
ha engedik őket addig aludni, ameddig jól esik, és ha biztosítják őket,
hogy gyengéden fogják felébreszteni mindannyiukat.
Ha nincs
sürgetés, sem otthon, sem az óvodában. A délutáni pihentető alvás -
minden kutatás szerint - alig befolyásolja az esti alvás időtartamát! A
gyerekek szeretnek aludni délután is egészen kisiskolás korukig!
(Elsőben is nagyon fontos lenne!!!) Teremtsük meg, és kérjük számukra
ezt a lehetőséget az óvodában és otthon is.
Szép álmokat!
lurkovilag.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Szorongó gyermek, szorongató nagyvilág
Nézze vagy ne nézze? - A televíziózásról
Türelem - A fejlődés szeretetteljes átölelése
Ünnep - az ajándékba kapott idő