Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mit olvasnak a gyerekeknek az oviban?
Varga Betti
A mai lelkiismeretes szülők általában igyekeznek ellátni gyermekeiket a bőséges gyerekirodalom javával.
De mi történik az óvodákban?
Öt oviban jártunk, hogy kiderítsük.
A törvény szerint az óvodák egyik általános feladata az anyanyelvi nevelés, az értelmi képességek és a kreativitás fejlesztése. Ennek hatékony eszköze a felolvasás, a versek, mesék megismerése, közös feldolgozása. Vagyis nagyon fontos, hogy milyen könyveket választanak az óvónők. Az óvónőképző főiskolák hagyományosan elsősorban a magyar népmesékhez, a magyar mese klasszikusaihoz adnak módszertani segítséget.
Sok
óvónő használja a gyakorlatban is a főiskolán megismert
szöveggyűjteményeket és azokat a kiadásokat, melyeket szintén óvónők
állítottak össze, például Zilahy Józsefné Óvodai nevelés játékkal, mesével
című szöveggyűjteményét, melynek négy kötete az egyes évszakoknak
megfelelően tartalmazza az óvodai (és anyanyelvi) nevelés szempontjai
szerint válogatott verseket, meséket. Más szöveggyűjtemények
korcsoportonként szerkesztve tartalmaznak magyar és külföldi népmeséket,
illetve neves írók meséit és verseit.
A legtöbb helyen főként a
régi, '70-es évekbeli kiadások vannak meg - bár ezekből természetesen
ma már nem minden szöveget olvasnak, dolgoznak fel közösen a
gyerekekkel. Általános tapasztalat, hogy a gyerekeknek felolvasott mesék
legfrissebbjei is főként a '60-as, '70-es években születtek, illetve a
korábbi keletkezésű mesék is az akkori - nem ritkán átírt, ideológiai
szempontok alapján átrostált - kiadásokban vannak meg az óvodákban.
Köszönhetően elsősorban annak, hogy az elmúlt két évtizedben nem voltak a
korábbihoz hasonló jelentőségű pedagógiai eszközfejlesztések, egyre
kevesebb az erre a célra félretehető pénz.
Az Óvodai Nevelés
Országos Alapprogramja adta szabadságot szinte csak az anyagi
lehetőségek korlátozzák, melyek viszont igen jelentősek. Az óvónők
szabadon választhatják meg, milyen könyvekkel töltik fel az óvodai
könyvtárat, az egyetlen kikötés, hogy az óvodák nevelési programjához
illeszkedjenek a választott könyvek, vagyis a választásnál figyelembe
kell venni az adott szöveg nyelvi igényességét, pedagógiai üzenetét és a
megcélzott korosztályt.
Nem meglepő, hogy a kevésbé tehetős
óvodák polcain ritkábban találni meg a legújabb fejlesztő kiadványokat
vagy mesekönyveket, esetleg a különösen drága művészeti albumokat. A jó
környéken lévő óvodák előnyben vannak, hiszen ha anyagi forrásaik
szűkösek is, nem ritkán a szülőktől kapnak ajándékba a nevelés
szempontjából hasznos, értékes könyveket. De a legtöbb állami óvodában a
mai napig nosztalgiázhatnak a szülők, ugyanis a könyvespolcok
összetétele nem sokat változott az elmúlt évtizedekben. A csoportokban
mindenhol találni magyar népmesegyűjteményt, a legtöbb óvodában van a Cini-cini muzsiká-ból és a Minden napra egy mesé-ből,
egy-egy gyűjtemény Benedek Elek vagy Móra Ferenc történeteiből.
Tartanak könyveket Lázár Ervintől, Bálint Ágnestől, Csukás Istvántól,
Kányádi Sándortól is.
A kortárs gyerekszerzők könyvei viszont a
legtöbb állami óvodából hiányoznak, Tóth Krisztina vagy Lackfi János
versesköteteiből találni leginkább elvétve egy-kettőt. Nemcsak az anyagi
forrás szűkössége miatt hiányoznak, hanem mert az óvónők sokszor nem is
ismerik az újabb magyar vagy külföldi gyerekszerzőket. Ahogy az egyik
megkérdezett óvónő fogalmazott: "Lehet, nem vagyunk elég tájékozottak."
Főleg a csoportba járó gyerekeken keresztül találkoznak az újabb
könyvekkel, amikor valaki beviszi otthonról egyik, jellemzően éppen
divatos, reklámozott mesekönyvét (általában Bartos Erikát vagy
Disney-kiadványokat), és kéri, hogy abból meséljenek.
Persze, ha
nincs miből új könyveket vásárolnia egy óvodának, akár érthető is lehet,
ha ritkábban tájékozódnak az újdonságokról, hiszen úgysem vehetik meg
azokat. Viszont
sok szülő pont az óvónőktől kér segítséget könyvvásárlás előtt: a
legtöbb óvónőt, akit megkérdeztünk, gyakran keresik meg azzal, hogy
ajánljanak friss gyerekkönyveket, vagy mondjanak véleményt egy-egy
konkrét kötetről. Nem nehéz kitalálni: ilyenkor az óvónők is a jól
bevált, bejáratott könyveket, szerzőket ajánlják. A kör tehát be is
zárul, és a frissebb gyerekirodalom a szülő és az óvónő számára továbbra
is felderítetlen terület marad. További szempont, hogy miközben az új,
vagy új kiadású mesekönyvek igen drágák, a szocializmusban nagy
példányszámban megjelent kötetek bármelyik antikváriumban olcsón
beszerezhetőek.
A nem ritkán ötven éve megjelent
szöveggyűjtemények válogatása - ha nem is teljesen, de - jócskán
elavult, a mai gyerekek számára nem feltétlenül érdekes vagy élvezhető
egy-egy szerző stílusa, vagy egy-egy téma feldolgozása. Nem is beszélve a
régi kiadások papírminőségéről, állagáról - tapintásáról, szagáról -,
valamint arról, hogy a régi kiadású könyvek illusztrációi egy letűnt kor
ma már nehezen értelmezhető, a gyerekek számára idegen vizuális világát
őrizték meg. Természetesen fontos megismerni a magyar gyerekirodalom
nagyjait, de nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a nyelvi és vizuális
környezet, ezáltal pedig a gyerekek érzékenysége, fogékonysága is
gyökeresen megváltozott. Nem is beszélve azokról a társadalmi jellegű
változásokról vagy problémákról, melyek a mai gyerekek mindennapjait
meghatározzák, és melyeknek megértéséhez a kortárs gyerekirodalom
eredményesebben tudna hozzájárulni.
Találkoztunk
olyan óvónővel, aki kifejezetten szívesen szerez be olyan könyveket a
csoportnak, melyek valamilyen fontos, ugyanakkor nehezen megérthető, nem
ritkán kínos témát dolgoznak fel. A könyv, melyet ő szívesen mesél, és a
gyerekek is nagyon szeretik, újra és újra olvastatják, Irina Korschunow
Töftöf és a kék óriás
című története, mely a különbözőség elfogadásáról szól, és arról, hogy
nem elég elpusztítani a gonoszt, hanem meg is kell gyógyítani. (Ez a
"frissebb" könyv is egyébként 1981-es!)
A mai gyerekek számára
fontos, mindennapi, néha kényes kérdéseket a kortárs gyerekkönyvek
dolgozzák fel igazán, nyelvileg, eszközhasználatukat tekintve pedig
fényévekkel közelebb állnak a mostani óvodásokhoz, mint például Móra
Ferenc. Az új testvér érkezéséről vagy egy közeli szerettünk haláláról
sok mesét, verset találni a mára klasszikussá lett gyerekirodalmunkban,
de a kortárs (tehát korban és nyelvükben is közelebb álló) szerzőkön
keresztül talán könnyebben megközelíthetőek (az említett két téma
kapcsán ajánlható például Finy Petra Tesó-ügy és Nádori Lídia Sárkány a lépcsőházban című kötete).
Hogy
elsősorban a forráshiány miatt nincsenek ott az állami óvodák polcain
az újabb gyerekkönyvek, azt támaszthatja alá az is, hogy az alapítványi
és a magánóvodákban egészen
más a helyzet. Egy budai, Montessori-módszer szerint működő óvoda
könyvtárában például az állami óvodákban is fellelhető könyvek mellett
megtalálható az Aranyfa című sorozat, mely az olvasni már tudó 5-7 éveseknek szól, számos kötet a Pöttyös könyvek közül, Marék Veronika Boribonjai, Sven Nordqvist Pettson és Findusz kötetei,
valamint sok cím Berg Judittól vagy Lackfi Jánostól. Ezeken felül
gazdag választékuk van művészi és ismeretterjesztő albumokból,
böngészőkből, lexikonokból.
Ahogyan az egyik megkérdezett
magánóvoda vezető óvónője fogalmazott: "Nincs különösebb eltérés az
óvónők képzettségében vagy lelkesedésében az állami és a
magánintézmények között. Mi viszont szerencsére megtehetjük, hogy
gyakran bővítsük a könyvállományunk, sokszor járunk könyvesboltokba,
figyeljük a megjelenéseket, gyerekszerzőket hívunk meg. Így pedig sokkal
könnyebb képben lenni a legújabb megjelenésekről is." Az óvodákban
tehát nincsenek abszolút kedvencek, a gyerekeknek pedig az a
legfontosabb, hogy foglalkozzanak velük, hogy sokat meséljenek nekik. A
kérdés, hogy Benedek Eleket vagy mondjuk Sven Nordqvistet, ehhez képest
eltörpül. A kortárs gyerekirodalomnak azonban vitathatatlan előnye, hogy
frissességével megalapozhatja az óvodásokban az élő irodalommal való
későbbi jó kapcsolatot.
Varga Betti 2010.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Pszichológiai ismeretterjesztés Pixar-módra
Zelk Zoltán: Őszi mese
Az óvodáskorú gyermek mágikus gondolkodásáról - Bábok és a mese
Tudod-e, hogy a mesélésnek milyen jótékony hatásai vannak?