Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
11 éve | Fehér Mónika | 0 hozzászólás
![]() |
|
Gyermekeink olyan világban nőnek fel, amely túlzott hangsúlyt fektet az anyagi javakra és az egyéni érvényesülésre.
Ez a nézet a társasjátékok szabályai között is teret nyert, amely könnyen kudarcot és szomorúságot okoz a játék során.
Biztos, hogy így kell ennek lennie?
Nézzünk körbe gyermekeink játékpolcán, és vessünk egy pillantást a játékszabályokra! A leginkább elterjedt társasjátékok arra a szabályra épülnek, hogy egy mezőkből álló táblán előrefelé haladva ki ér előbb célba, ki lesz a nyertes?
Ezt azonban sok esetben csak az határozza meg, hogy ki dob szerencsésebben, ki lép jobb mezőre, és ki húz jobb szerencsekártyát.
A játékok durvább szabályai azok, amelyek a résztvevőket arra sarkalják (vagy kötelezik!), hogy a másik társát szándékosan akadályozza a nyerésben. Ilyen például, amikor közös mezőre érve ki kell ütnünk a másik bábuját, társunkat magunk mögé utasítva.
Szintén a másikat
hátráltatva nyerészkedünk, amikor a mi telkünkre lépve a másiktól pénzt
hajtunk be, vagy őt egyéb más módon hátrányosabb helyzetbe juttatjuk.
Bár
egyre több játékban igyekeznek a játékfejlesztők az egyéni
kreativitást, tudást és stratégiai gondolkodást is érvényesíteni, a nyerés mégis leginkább a véletlenen, illetve a résztvevő játékosok rosszindulatán múlik.
Feltehetnénk a kérdést: Mi a baj ezzel?
A társasjáték olyan, mint maga
az élet, mindig vannak nyertesek és vesztesek, s ha nem küzd az ifjonc
elég keményen, nem ő lesz a nyerő, nem ő kapja a jó állást és a jó
fizetést...
De most még, amíg gyerekek, hogyan fest a dolog?
Mindannyian ismerjük ezeknek a játékoknak a végkifejletét.
Egy önfeledten boldog, magára büszke nyertes és egy vagy több szomorú, síró, táblát borogató vesztes.
Ezt látva merül fel bennünk a kérdés: vajon hány éves korában kell a gyermeknek megtanulnia veszíteni…
A kérdés megválaszolása előtt mindig először a játékszabályokat vizsgáljuk meg. A nagymértékben szerencsére épülő nyerő-vesztő játékok esetében még a legfegyelmezettebb kisgyermektől sem várható el, hogy csupán a véletlen-adta vesztési helyzetét minden szó nélkül elfogadja.
Nem is szólva arról a helyzetről, ha a szülő vagy testvér őt szándékosan hátráltatta a nyerésben.
Hiszen a gyermek alapvető szükséglete a biztonság és a kiszámíthatóság.
A véletlen és a többi játékos rosszindulata számára nem elfogadható ok a vesztésre.
Ne feledjük el, hogy a gyermek számára a játék nem csak játék, hanem nagyon is komoly dolog lehet, akár a felnőtt élet próbája.
A fenti nyerő-vesztő társasjátékok hátrányait a szülő ösztönösen érzi, és ezt úgy próbálja kivédeni, hogy gyermekét hagyja nyerni.
Ezt a látszathelyzetet azonban nem lehet vég nélkül fenntartani, testvérek esetén pedig döntéshelyzetbe hozza a szülőt, hogy az adott játékban, kit segítsen nyeréshez. Tehát ismerjük fel, hogy a legtöbb társasjátékban nem gyermekünkkel van a baj, hanem a társasjáték szabályával.
Mivel az legtöbb esetben az önérvényesítésre épülő felnőtt világ szabályait modellezi, és nem a gyermekvilágét.
Találhatunk jobb módot is arra, hogy a gyermeket felkészítsük az életre, mint hogy a másik kárán történő nyerészkedésre tanítjuk meg.
Nem
akarjuk azt állítani, hogy a gyereknek nincs szüksége arra, hogy átélje
a vesztes helyzetét, ugyanúgy hazug és káros dolog lenne, ha a széltől
is meg akarnánk kímélni gyermekünket, hogy aztán később, kikerülve az
otthon biztonságából, a legkisebb szellőt is viharként élje meg. Lehet
ezt másként is.
Egymást segítő szerepek a játékban, a mesékben
A népmesékben például másként vannak a dolgok.
Népmeséink hagyományai szerint minden embernek végig kell járnia az útját, amelyen csak a másik megsegítése révén érhet célba.
Ez a segítés legtöbbször a látszólag legkisebbel és
legelesettebbel szemben történik (pl. bajba jutott ember vagy állat),
vagyis a segítés célja nem a nyereségvágy, hanem csupán a jót-tevés. „Jótett helyébe jót várj!”- halljuk ilyenkor, és valóban.
A
Hős megkapja jutalmát, amikor a földhözragadt önzőségtől képes
elszakadni, és a bajbajutott megsegítése révén, bátorságával és
önzetlenségével méltóvá tud válni arra, hogy a „kincs” birtokosa
lehessen.
Azaz felnőtté, felelősen gondolkodó emberré válik.
Népmeséinkben a testvérek is segítik egymást.
A királyfiak útkereszteződéshez érve szétválnak, mindenki megy a maga útján, majd idővel visszatérnek a kereszteződéshez, és az erősebb testvér a gyengébb megsegítésére siet, sokszor a halálból hozza vissza őt (pl. Benedek Elek: Vízi Péter, Vízi Pál).
A testvéri szeretet, az összetartás és az önzetlen segítségnyújtás mellett az adott szó tisztelete, ereje, becsülete és az erkölcsi normák betartása is példaként állhat előttünk.
Így van ez hagyományainkban is.
A magyarság
egyik legismertebb mondájában is, Hunor és Magor „két egytestvér”,
egymást segítve, együtt jár.
A játékválasztás során is érdemes olyan játékokat keresnünk gyermekeinknek, ahol a küzdelem egymás legyőzése helyett egymás edzésére, erősítésére és segítésére irányul. (ma ezeket divatos szóval kooperációs játékoknak nevezzük - a szerk.)
Segítsünk gyermekeinknek megtanulni igazi emberi kapcsolatokat kialakítani, ahol az önzetlenség, egymás segítése, a bajtársiasság, a jó testvérkapcsolat és az igaz barátságra való képesség kapja a főszerepet.
Ha mindig olyan játékot játszik a lurkó, ahol leüt, kizár, kiejt másokat, akkor nem várhatjuk, hogy képessé váljon később az igazi kincs, az emberek közötti szolidaritás, a szeretet megtalálására.
lurkóvilág.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Ünnep - az ajándékba kapott idő
Veszteség feldolgozás óvodás korban - költözés, válás
Szorongó gyermek, szorongató nagyvilág
Nézze vagy ne nézze? - A televíziózásról