Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szülő-gyermek kapcsolata
A szülők jelentik az első
társadalmi modellt a gyermek számára, mely kihat az életről alkotott
felfogásra, a gyermek viselkedési és kapcsolatteremtési módjára.
A szülők által elsajátított nevelési módszerek negatív hatással lehetnek a gyerek személyiségének
fejlődésére. A szülő feladata egyensúlyt teremteni a gyerek nevelése,
felügyelete és a hozzá intézett követelményekkel kapcsolatban, valamint a
biztosítani a túlkapások elkerülését is.
Néhány nem megfelelő nevelési módszer következményeként megjelenhetnek
sorozatos nem kívánt következmények, melyek nagymértékben függenek a
szülők gyermekhez való hozzáállásától. Ezáltal:
• A gyerekkel szemben tanúsitott túlzott törődés
egyenesen vezethet a kezdeményezőkészség megfékezéséhez, a szabad
tevékenység és a szabadság korlátozásához. A gyermek számára egy szigorú
program felállítása által anélkül, hogy tanácskoztunk volna vele,
fokozatosan eljuthatunk egy önalábecsülési hajlamhoz, kerülni fogja,
hogy kapcsolatot teremtsen a világgal, a kezdeményező szellem eltűnik,
berögződhet egy sorozat indokolatlan félelem, mely a bezárkózáshoz és
egyes komplexusokhoz vezethet a környezetében levőkkel szemben.
• A túlzott szigorúság
fenyegetésekkel társítva - úgy szóbelileg, mint fizikailag - bélyeget
nyom a gyerek személyiségének fejlődésére. A szülők eröltetése különböző
feladatok megvalósítására, melyek meghaladják a gyermek képességeit,
csupán azzal a céllal, hogy teljesítményeket érjenek el vagy, hogy
különleges legyen, megfosztja a gyermeket a gyermekkori örömöktől,
ezáltal beágyazva a krónikus fáradtságot, majd ezt követően kimerítve az
energiaforrásokat. A gyerek közönyösséget és érzéketlenséget fog
kinyílvánítani aziránt amit föl kellene vállaljon, ugyanúgy a körülötte
lévő személyek iránt is, fellázadva ellenük.
• A szülők akik túlságosan védelmezik gyermekeiket,
túlzott törődést és érzékenységet kinyílvánítva, közreműködnek a gyerek
önmaga és valós lehetőségei felméréséhez. Így tehát körvonalazódhat egy
alábecsülési vagy túlbecsülési hozzáállás a saját képességeihez képest
és a körülötte levők birtoklására való hajlam.
• Egy másik negatív hatásokkal bíró nevélesi módszer azok a szülők által van alkalmazva, akik szabadon hagyják gyermekeiket,
anélkül, hogy semmilyen felügyeletet ne biztosítsanak nekik. Adott
tény, hogy a szülőknek kevés idejük áll rendelkezésre, a gyerekeknek
teljes szabadságuk van a programuk szervezésére és a különböző
tevékenységehez való idő kiválasztására melyet akarnak végezni.
• A gyakorolt nevelési módszerek mellett, a szülői magatartás (egységes vagy ellentmondó) is hat a gyermek személyiségére. Az egységes és következetes magatartás
abból áll, hogy mindkét szülő folyamatosan ugyanazt a hozáállást
tanusítja a gyerek nevelését illetően. A mindkét szülő által
megfogalmazott és alkalmazott megfelelő nevelési módszer biztonsági
érzetet nyújt a gyermek számára, melyben szépen fejlődhet.
• Mikor a szülők különböző viselkedést sajatítanak el, akkor ellentmondó magatartásról
beszélhetünk a gyermek nevelésének gyarkorlatában. Így az egyik a
szülők közül lehet hatalmaskadó, miközben a másik lehet türelmes. Úgy az
anyák, mint az apák sorában találkozhatunk különböző szülői magatartás
mintával, mint a zsarnok, az uralkodó, a barátságos, lemondó. Így ezek
keveredéssel még több különböző nevelési minta alakulhat ki, mely egy
sor különböző nevelési hatást eredményez.
• A gyermeknek szüksége van egy kiegyensúlyozott családi légkörre,
melyben biztonságban érezheti magát. Ez akkor lehetséges, ha a szülők
figyelnek a gyerek szükségeire, bizonyítják megértésüket, empatikusak és
nyugodtak, foglalkoznak a gyermek nevelésével, érdeklődnek iskolai
dolgokról, részt vesznek a gyermek életében bekövetkező eseményekben.
Ugyanakkor, a szülő feladata az is, hogy határokat szabjon és ne hagyja a
gyermeket, hogy azt tegyen amit akar.
• A gyerek alapszükségletei (étel, ruházat, lakás, orvosi ellátás, nevelés, játék) mellett, az érzelmileg való kielégítés nagyon fontos a személyiség harmónikus fejlődéséhez. Ezek közül a legfontosabbak:
A gyerek alapszükségletei (étel, ruházat, lakás, orvosi ellátás, nevelés, játék) mellett, az érzelmileg való kielégítés nagyon fontos a személyiség harmónikus fejlődéséhez. Ezek közül a legfontosabbak:
• szeretet -
a gyermekeknek szeretetre van szükségük, mikor nem boldogok vagy mikor
bánatosak, vagyis mindig. Ez azt jelenti, hogy hallgassuk meg a gyereket
mikor kinyílvánítja gondolatatit és érzéseit, szánjunk rá figyelmet
mikor szüksége van rá, a megfelelő érintés kíséretében (simogatás,
átölelés, csókok), érzelemmel társítva (mosoly, biztató szavak,
megbecsülés, az ő benne való bizalom kifejezése). A szeretet
kinyílvánításának viselkedésbeli változásai felváltva a visszélő vagy
elhanyagoló magatartással azt eredményezik, hogy a szeretet már ne
legyen egyszerűen szeretetként fölfogva, helyet hagyva a a
bizalmatlanságnak és az elutasításnak.
• bizalom
- a gyerekeknek szügségük van az emberek megismerésére és arra, hogy
bízhassnak bennük. A hazugság vagy a félig kimondott igazság a gyereket
bizonytallaná teszi.
• tisztelet -
kezeljétek a gyereket mint egy teljes értékű személyt, hagyva, hogy
válasszon. Magyarázzátok meg neki az okokat melyek miatt döntéseket kell
hozzon, ne eröltessétek rá anélkül, hogy megértené az okokat, melyek
miatt ezek fontosak. Használjatok egy tiszteletteljes megfogalmazást,
mint a "köszönöm" vagy a "bocsáss meg".
• megértés
- hallgassátok meg a gyereket mikor beszél és probáljátok látni a
dolgokat az ő szemszögéből is. A gyereknek szüksége van arra, hogy meg
legyen értve.
• elfogadás
- még akkor is ha hibázik, nem szabad elutasítani a gyereket, mert
szüksége van arra, hogy személyként el legyen fogadva (segítsétek, hogy
megértse, hogy a viselkedését utasítjátok el és nem őt).
• türelem
- a gyerekeknek szükségük van arra, hogy elsajátítsanak néhány
viselkedést formát (amelyek sok gyakorlásra és magyarázatra szorulnak).
• becsületesség - a gyerekek meg kell ismerjék a szabályokat, és amint ezek rögzítve voltak alkalmazásuk legyen állandó és pontos.
• állandóság
- a felnőtt viselkedése állandóan ugyanaz kell legyen időben és
különböző helyzetekben egyaránt. A szabályok megváltoztatása a gyereket
zavarttá és bizonytalanná teszi és azt az üzenetet közvetíti, hogy a
tiszteletben tartásuk nem is olyan fontos.
• idő - a gyereknek szüksége van a szülők
figyelmére és társaságára. Szakíts arra időt, hogy taníthasd,
meghallgasd, játsz vele, olvass neki, beszélgess vele vagy sétaljatok
együtt. Észre fogod venni, hogy több időt töltve a gyermekkel jobban
fogod értékelni az együtt töltött időt és könyebb lessz lemondani más
teendőkről, melyek nem is olyan fontosak.
A szülők hozzáálása a gyerekkel szemben befolyásolhatják a jövőbeli
fejlődésüket - bátorítva vagy ellenkezőleg, fékezve azt. A családi
légkör, melyből hiányzik az érzelmi biztonság egy hasonló felfogást fog
eredményezni az egész társadalmi valóságról, visszahúzódást és
kapcsolatteremtési nehézségeket kiváltva és végső soron majd nem tud
szembenézni egy olyan környezettel, melyet ellenségesnek tart.
Ugyanúgy a gyakori és indokolatlan kritikák hatással vannak az
önbizalomra és ezáltal a gyermek alábecsüli saját erőforrásait.
Ugyancsak a dicséretek és a hízelgések túlzásba vitele depressziós
állapotot válthat ki abban az esetben, ha a gyermeknek nem sikerül
elérni azokat a magas célokat, melyeket valós lehetőségeit túlbecsülve
voltak kitűzve.Ezek az eltérések megjelenése a gyermekek valós
lehetoségei és a szülők irreális elvárásai között jelenti a komplexusok
legfőbb forrását, csalódottságot és eltorzúlt önarcképet okoz.
Következtetve, a jövendőbeli felnőtt személyisége attól függ, hogy a
szülők hogyan nevelik és alakítják ezt. Egy harmónikus fejlődésért a
szülők meg kell teremtsék a gyerek normális fejlődéséhez való
lehetőségeket, biztosítva számára a biztonságérzetet a feltétel nélküli
szeretet által (a gyermek tisztában kell legyen azzal, hogy tartozik
valakihez, hogy van, aki törődik vele). A tiltások számbelileg legyenek
minél kevesebbek, de fontosak, melyek tudatosítják a gyermek erős és
gyenge pontjait. Ne hazudjatok neki, az egymásba vettett bizalom az
egyik legfontosabb alappillér.
A gyermeked nem kell tökéletes legyen és tudnod kell, hogy a büntések
által leginkább arra tanítod, hogy hogyan kerülheti el azt. Kezeld úgy a
gyereketedet, ahogyan te is szeretnéd, hogy ő kezeljen téged
(kölcsönösség). A gyermek nem a szülő tulajdona, hanem egy ember aki
hamarosan önálló lessz.
Paul Apostica pszichológus írása
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!