Kérdés azonban, hogy melyik játékot vegyük meg, melyiknek van értelme?
Mire van valóban szükségük? Melyik az a játékszer, ami pedagógiailag
megfelelő? Hasznosak vagy éppen károsak a komputerjátékok? Dobjuk-e ki a
műanyag játékokat a gyerekszobából?
Mennyi a túl sok?
A gyerekeket játékprospektusokkal bombázzák. Az óvodában
túllicitálják egymást, ha az egyiknek új Barbija van, a másik is akar.
Sok gyerekszoba olyan, mint egy játékbolt. A rokonok és barátok
elhalmozzák a kicsiket. A pszichológusok szerint játéktengerben a
gyereknek elmegy a kedve a játszástól. Mindenbe belekezdenek,
csaponganak, és képtelenek elmélyülni. A szülők segítségével meg kell
tanulniuk bánni a túlkínálattal:
* válasszák ki például együtt, mire van feltétlenül szükségük
* döntsék el, miről mondanak le más javára
* ajándékozzanak el játékokat
* azt a játékszert, amivel a gyerek már régen nem foglalkozott, pakoljuk el.
A „veszteség” elviselését segítsék a szülők, magyarázzák el, miért
szükséges időnként szelektálni a felgyűlt játékok között. Ha kell,
vigasztalják, nyugtassák meg a kedvenc meséjével a csemetét.
Milyen a jó játék?
Fontos a kiegyensúlyozottság. Ne mindig csak magányosan legózzon a
gyerek, jót tesz a szülők, más gyerekek társasága. Hogy kinek mi a jó
játék, az attól függ, milyen idős a gyerek, mi érdekli és milyen
személyes fejlődési fokon áll. A szülők és a nevelők játék közben
alaposan megfigyelhetik a csemetéket: hogyan játszanak, mennyi ideig és
mivel. Inkább egyedül vagy másokkal. Észrevehetik, hol van a gyereknek
problémája, miben kell támogatni, miben túlterhelt. Ideális esetben a
gyerekszobában, amely az ízlésformálás kiváló terepe, van fa, gyapjú és
műanyag játék is, így a kicsik különböző anyagokkal ismerkedhetnek.
Szakemberek szerint nincs jelentősége, milyen anyagból készül a játék. A
lényeg az, hogy aktivitásra serkentse a csemetét. Sokakban felmerül a
kérdés, hogy veszélyesek az elektronikus játékok. Ha meg is tiltanánk a
divatos játékszereket, megóvni nem tudnánk tőle a gyerekeket, mert
elmennek a barátaikhoz, és ott játszanak gameboy-t, tamagochit...
Hétvégén fél-egy órácska számítógépezés elég. Akkor válhat csak
veszélyessé ez a játék, ha a kisgyerek rabjává válik és elszigetelődik
környezetétől. Fontos tehát, hogy egyszerre többen vegyenek részt
ezekben a játékokban, sok örömöt, élvezetet leljenek benne, élményszerű
kommunikációval és egymás támogatásával, és ne ez legyen a kizárólagos
foglalatosságuk.
Feltűnő, hogy sok gyerek egyáltalán nem tud egyensúlyozni, és
ügyetlenül mászik. Nehezen bánnak a ceruzával, az ollóval. Az egyoldalú
mozgás következményeként egyre inkább probléma a kéz- és lábujjak finom
mozgása, és ez érzékelési nehézségekhez vezethet. Több kézműves
foglalatosságot ajánlanánk, hogy sokoldalúan megtanulják még a legapróbb
izmaikat is használni. Mászni a legkisebb városi lakásban is lehet, ha
berendezése a kicsi igényeinek megfelelő.
A játék kiválasztása
Az első életévekben óriási lehetőség a szülő számára bizonyos
értékek, magatartás közvetítése, ha ő választ. A gyerek ugyanis a hozzá
legközelebb álló személyt utánozza. A szülő határozza meg, mivel játszik
a gyerek, mely tulajdonságait szeretné fejleszteni. Ha a gyerek aktív,
ne traktáljuk türelemjátékokkal, hadd tombolja ki magát például egy
gumikötél segítségével, de megengedhetjük neki azt is, hogy egy szabad
falfelületet sok-sok színnel kedvére bemázoljon. Előfordulhat, hogy nem
tetszik nekünk a nagyszülők egy-egy ajándéka. A bosszúság elkerülésére
kívánságainkat beszéljük meg a rokonokkal, barátokkal még az ünnepek
vagy a születésnap előtt. Mindannyian tudjuk, hogy a gyerekek különösebb
játékszer nélkül is tudnak játszani. Az egyik óvodában kísérletképpen
három hónapra elpakolták a játékokat. Csak homok, kavicsok, fa- és
cserépdarabok, termények, kislapát, kisvödör maradt. Feltűnt, hogy az
egyébként nyugodt gyerekek is szinte kivirágoztak, vezetőkké váltak a
csoportban, játékokat találtak ki. Felerősödött bennük a „mi” érzése. A
nevelőre nem is volt szükség, mert a gyerekek olyan intenzíven
foglalkoztak egymással, és a kísérlet befejeztével nem akartak minden
régi játékot visszakapni.
Az értelmes játék
Milyen szempontokat vegyünk figyelembe játékvásárlásnál? Mitől értelmes egy játék?
* növeli a gyerek aktivitását
* edzi a finom- és a nagy mozgásokat
* fejleszti a mozgás- és látás koordinációt (egyensúlyozás, futás, ugrás, az ujjakkal különféle kézműves munkák)
* elmélyíti az érzékelési és a gondolkodási folyamatokat (memóriajátékok)
* tudást és ügyességet fejleszt (építő játékok)
* támogatja a problémamegoldó képességet (szerepjátékok babákkal)
* a játék választásánál vegyük figyelembe az életkort és a fejlettségi szintet
* legyen alkotó jellegű, mert ez erősíti a gyerek önértékelését
* érdemes beszerezni egy gyűjteményes kiadványt, a kinti és benti játékokról.
|
Kommentáld!