Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | Fehér Mónika | 0 hozzászólás
Minden szülő, nevelő és pedagógus tudja, hogy a
gyermeknevelés egyik fő célja, hogy a gyermek értse meg saját magát,
másokat, és jól be tudjon illeszkedni környezetébe és a társadalomba
egyaránt.
Ahhoz, hogy ez sikerüljön, elégedettségre van szüksége, az
elégedettségéhez pedig hitre abban: fontos feladatokat lát el az
életben.
Amikor olvas vagy mesét hallgat, értelmével - a történeten keresztül -
felismeri a megoldásra váró feladatokat. Saját hitét pedig az erősíti,
hogy történeteinek hősei hisznek abban, teljesítik feladataikat, és ez
aztán sikerül is nekik.
A mese mint személyiségfejlesztő eszköz
Korunk gyermekirodalmára jellemző, hogy főként szórakoztat és
ismereteket közöl. Ez nagyon fontos és hasznos is, ám gyakran kimarad
néhány momentum, amelyek célja éppen a gyermek személyiségének
fejlesztése volna. Hiszen amit a gyermek hall vagy olvas, annak
mozgósítania kell a gyermek képzeletét, fejlesztenie kell intellektusát,
gazdagítania kell érzelmeit, meg kell őt békítenie félelmeivel,
vágyaival. Hozzá kell segítenie őt: ismerje el, sőt, ismerje föl a
nehézségeket az életben, ám találja is meg rájuk a megoldást, valamint
éljen a megoldás adta lehetőségekkel.
Oldja a kiszolgáltatottság érzését
Ezek végtelenül fontos dolgok, hiszen a gyermek nagyon ki van
szolgáltatva környezetének és a felnőtt világnak, saját sorsának
alakulásába vajmi keveset szólhat bele. Ráadásul érzi és tudja is saját
kiszolgáltatottságát, mégsem feltétlenül találja meg a kiutat ebből az
állapotból. Ebben segíthet neki a mese. Elég csak a szegénylegényből
lett királyfira, a legkisebb fiú sikereire, vagy a mostohalányból lett
királykisasszonyra gondolnunk. "A mese belső folyamatokat externál,
melyek a történet szereplői és eseményei révén válnak érthetővé." (Bruno
Bettelheim: A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek. Gondolat
Kiadó, Budapest, 1988. 35.o.)
A mese úgy közvetít és ad finom megoldásokat a helyzetre, hogy a gyermek
nem érzi, elvárnak tőle valamit, vagy hogy adott egy olyan helyzet,
amelyben nem tud megfelelni. A mese biztonságot és reményt nyújt a
gyermeknek, és a hitet erősíti benne, hogy minden jóra fordul, csak
tenni kell érte.
Ahogy majd a cikksorozat folytatásából láthatjuk, az olvasmányok
(sajnos, nem áll módomban felsorolni az összeset, melyet jónak tartok)
minden életkorban megfelelnek a gyermek fejlődési szakaszának, a bennük
lévő feszültségek hatására keresik az olvasmányaikban az erre való
gyógyírt.
Beleélésre tanít
Még egy fontos dologra megtanítják őket a könyvek: nem kell mindent a
valóságban is megcsinálni, hiszen beleéléssel is részt vehetünk egy
történetben. "Így tanulja meg a gyermek azt, hogy olvasni valamiről
érvényes élmény; lelkesedni egy olvasmány hőséért, elérzékenyülni a
sorsa fölött, hiteles érzelmi megnyilvánulás." (Mérei Ferenc-V.Binét
Ágnes: Gyermeklélektan. Medicina Könyvkiadó Rt., Budapest, 1999.)
Cikksorozatunk folytatásában bemutatjuk, hogy melyik életkorban milyen meséket ajánlunk a gyermekek számára.
Láncos Sára
alternatív pedagógus
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!