Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kisgyerek klub. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Minden ami KISGYEREK!
Idézet...
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kisgyerek klub. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A gyermekek ösztönösen kreatívak. A rájuk jellemző
ábrázolás a világ megismerésére irányul. A körülöttük lévő dolgok
megismerése, felfedezése közben találkoznak különféle anyagokkal, és
eközben alakítják ki játékélményüknek új színhelyét.
A gyermekek a világhoz fűződő viszonyukat érzelmi síkon élik meg, ezért
ábrázolnak, jelenítenek meg specifikusan dolgokat, a korai években
különösen a rajz és térábrázolás terén. Rajzaikban - nem tudatosan, de -
a globalitásra törekszenek, hiszen a világot is globálisan akarják
megismerni.
Röviden a gyermeki ábrázolás jellemzőiről
A gyermeki kreativitás azzal az utánzó tevékenységgel kezdődik, melynek
segítségével megpróbálják leképezni az általuk is észlelt dolgokat.
Ez az utánzás a valóság „birtokba-vételének” első lépése. Ebből
következik, hogy az óvodás korú gyermekek rajztevékenységét ősi ösztönök
irányítják, különösen a valóság birtoklásának ösztöne. Ebben az
életkorban rendkívül vizuálisak. Ha ábrázolnak valamit, nem a konkrét
dolgot ábrázolják, hanem az adott dolognak a képzetét. Például
oldalnézetben is megrajzolják mindkét szemet. Ezt a szakirodalom
ideoplasztikus ábrázolásnak hívja, mivel képeiken a részletek
megjelenítése sokkal fontosabb az egésznél. Ez jellemző gondolkodásukra
is, szívesen elidőznek egy-egy részletnél, hiszen azt emelik ki, ami
számukra fontos, ami őket érintette meg érzelmileg. (Ugyanúgy, mint
ahogyan történeteiket is mesélik - hivatkozom most az egyel korábbi
cikkemre, melyben a gyermekek és olvasmányaik viszonyáról írtam a
szeptember másodikán megjelent hírlevélben). Ezen okokból alkotják a
3-6 éves gyermekek tevékenységeit érzelemmel motivált események.
Tekintve, hogy fantáziaműködésük nagyon aktív, az emlékek és a kapott
élmények indulati feszültségei nagyszerűen megférnek egymással.
A gyermeki rajzok fejlődéséről, a firkától az óvodás rajzáig
A kisgyermekek firkáit a szabadság és a gesztus öröme jellemzi, melyeket később a környezet megismerésének hatására neveznek el.
Érdekesek a felnőttek írását utánzó firkák, melyekben a gyermek afölötti
öröme tükröződik, hogy más akar lenni. Tudja, hogy nem ír, de úgy
csinál, mintha írna.
Szülőknek is, és pedagógusoknak is figyelniük kell arra, hogy a gyermek
fejlődése során meg tudja őrizni a rajzait jellemző dinamikus
szabadságot (nem szabad ragaszkodni bizonyos sémákhoz rajzaikat
figyelve, úgyis formálódnak maguktól).
A kisgyermekek később rajzaikat már szóbeli közlésekkel,
"történetekkel" egészítik ki. Amit az óvodáskorú gyermek ábrázol, nem
esik egybe a formák tökéletességével, sőt, sokszor az egyes
rajzrészleteket, a rajzon megjelenő cselekvésfázisokat szóbeli közlésük
teszi eggyé.
A 3-6 éves korosztály amit lerajzol, azt nem javítja ki.Jellemzőek
ekkor az ún. röntgenrajzok, amelyekben a látott jelenségek összhangba
kerülnek a gyermeki tapasztalatokkal. Amit tudnak egy bizonyos dologról,
az a rajz lényegét képezi. Rajzaik egyes elemei néha "lógnak a
levegőben", mivel nem kapcsolják őket össze, bár egybetartozónak
gondolják őket. 4-5 éves korukban még nagyon elfogultak saját
alkotásaikkal szemben, főleg az arányokat illetően, 5-6 éves korban kezd
csak kialakulni a kritikai érzék. Mindannyian láttunk már óvodás
rajzokat, melyekből kitűnik, hogy az óvodás korosztályt leginkább a
szubjektív színhasználat jellemzi.
Megfigyelhető az is, hogy egy-egy szín hatására annak kiegészítő
párjával "reagálnak". "A gyermek ábrázolási szintje a tudatos,
irányított látással, láttatással is fejlődik. A belső emlékkép
gazdagodik, rajzi formaképzetei csiszolódnak. A gyermekek figyelmen
kívül hagyják a megvilágítást, csupán elválasztásra használják a
tónusokat." (Erről bővebben: Szappanos István:
Rajzolás, festés, tárgyalakítás. Tankönyvkiadó, Budapest, 1989.)
Nagyon jellemző a díszítési vágy, ami a számukra motiváló környezetben
fokozódik. A lányok számára a díszítés ünnepélyességet jelent, a díszek
érzelmi töltéssel vannak ellátva. Képeiket egy sajátos zsúfoltság
jellemzi, mely két dologból származhat, vagy a hitelességre való
törekvésből, vagy az ürességtől való félelemből. (Érdekes tény, hogy
tudósok kutatásai szerint ez az ürességtől való félelem a középkori
alkotásokat is jellemzi.)
Föntebb volt róla szó, hogy a gyermeki ábrázolás élmény hatására jön
létre. A gyerekek úgy ábrázolják a dolgokat, hogy a számukra legtöbbet
jelentő lényegi dolgokat vetik a papírra, s mindemellett az „én"
megjelenítése igen nagy szerepet kap (ez természetes, hiszen
személyiségalakulásuknak és világmegismerésüknek kezdetén vannak, és a
gyermek világa én-központú, tehát fontos az „én" meghatározása.,
megjelenítése a dolgokban.) Újabb érdekes tény, hogy ez a
több-nézőpontúság a népművészetre is jellemző.
Mi fejleszti az óvodáskorúak kreativitását?
Nagyon hasznosak lehetnek a különféle díszítő céllal készült
agyagmintázások (otthon egyszerűbb a szülők segítségével való gyurmázás,
vagy a só-liszt gyurma) és a krumpli- vagy levélnyomat készítés, az ősi
népművészeti játékok készítése (pl. gesztenyebaba, kukoricacsuhéjból
készült baba, agyagdominó vagy kisebb, egy tömbből készült kis
emberszobrok), a kisebb, általuk is elkészíthető háztartási dolgokból
kialakított tárgyak (pl. fakanálbaba, papírzacskóból készült egyujjas
báb).
Nagyon fontos, hogy a szülők és pedagógusok figyeljenek arra, hogy
változatos munkafogások legyenek a mintázásban, kézműves tevékenységben,
mert ez segíti elő a gyermekek örömteli tevékenységét.
Kevesen tudják, hogy az óvodások mintázása (pl.: gyurmázás, barkácsolás,
papírtépéses foglalkozások) nemcsak a gyermeki kreativitás fejlődését,
hanem az ujjpercek csontosodását is elősegíti, mely csak később, 10-12
éves korra fejeződik be.
Cikkem következő részében be fogok mutatni néhány fönt említett
„receptet", melyek a kézműves foglalkozások alkalmával nagyon jól
alkalmazhatóak akár otthon, akár máshol, de még akkor is, amikor például
az anyuka paprikás krumplit készít, és gyermekét nem tudja lekötni.
Érdemes ilyenkor maga mellé venni őt a konyhába, kifaragni egy-két
mintát egy-egy fél krumpliból, és hagyni a gyerkőcöt, hagy kösse le
magát. Továbbá arról is szó lesz, hogy a kreativitásra nem csak a
rajzolás és kézműves tevékenység ad alkalmat, hanem azok az érdekes
kísérletek is, melyekkel megfigyelhetjük környezetünket. Hogy csak párat
említsek: a kukta működésbe lépésekor feltörő gőz a levegőben tudja
tartani a kukta fölött elengedett pingponglabdát, vagy a tavakban,
folyókban fantasztikusan lehet „kacsázni"
lapos kövekkel. Érdemes bevonni gyermekünket ezekbe a játékokba,
feledhetetlen élmények által juttatjuk közelebb ahhoz a világhoz, melyet
meg akar ismerni.
Láncos Sára
Alternatív pedagógus
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!